Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.06.2012 00:33 - КРАСОТА ПО ЯПОНСКИ
Автор: krysy Категория: Хоби   
Прочетен: 7680 Коментари: 0 Гласове:
11

Последна промяна: 16.06.2012 08:16

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 image

     В Япония липсвал култът към красивото женско тяло. Главното за жената било умението да се представи в най-добра светлина, да се движи сдържано и плавно, да носи красиво кимоното си, да води умни беседи, да предугажда веднага желанието на мъжа.   Красотата и ритуалът в Япония са неразделни едно от друго понятия.


  image   

        В Япония се преплитали физическата и духовна красота. Затова за японската красавица  не било достатъчно да притежава хубаво лице и безупречна кожа, тя трябвало да твори стихове и да свири на музикални инструменти, да води разговор и по този начин да демонстрира и вътрешната си красота.



image
   От стари времена еталон за красота било кръглото лице с пълни бузи, издължени тесни очи, малка уста с пухкави устни.
С течение на времето идеалът се изменил: вече се харесвала крушовидната глава, тесните малки очи, малка уста и  нос, дълги и прави разпуснати коси.
  В продължение на много векове  в Япония се култивирало чувство за прекрасното, което се превръщало постепенно в своего рода религиозен култ на преклонение пред красотата, култ, който се разпространил сред всички слоеве от населението.

              image
 
    ИДЕАЛЪТ ЗА КРАСОТА ПРЕЗ ЕПОХАТА ХЕЙАН
(794 - 1185)
 
    Идеалът за женска красота на епохата било кръглото лице, високото чело, бялата кожа. Жените обилно белосвали лицата си с оризова пудра, бръснели  или изскубвали веждите си и рисували тънки линии вместо тях високо на челото. Белилата оширои (oshiroi) се използвали от най-древни времена. Този обичай  да се белосва лицето дошъл от Китай. Линията на веждите се очертавнала с туш много високо - чак до линията на избръснатите отпред коси. Японките считали естествените вежди за вулгарни, затова ги заменяли с рисувани къси дебели черти.   Очите се гримирали с черно или червено, устните - с червено червило. Ружът се използвал много рядко.


image

   Японките задължително почерняли и зъбите си. Този обичай се наричал  охагуро (ohaguro) и бил заимстван от Корея. Отначало това правели жените от богатите семейства и то се отнасяло само за момичетата, навършили 9 години.  Но през епохата Хейан охагуро се разпространил и сред мъжете от придворната аристокрация. Самураите презирали този стил.  В един момент почернянето на зъбите станало  модно за двата пола, после обичаят се разпространил и сред простолюдието.   

image

 

    И все пак най-важния признак за красотата на жената от епохата  Хейан били косите. Те трябвало да бъдат гъсти, черни като смола, гладки и много дълги. Носели ги разпуснати на гърба. Красивите коси компенсирали всичко, даже жена със слабо лице можела  да спечели много за сметка на дългите си коси.
   
Бяла кожа, печално лице, нежни ръце, сведена глава и обвито с коприна тяло - това бил образът на женската красота от епохата Хейан.

 

image  
  
За каноните на красотата през следващите епохи може да се съди от Укийо-е (япон. Образи от ежедневието) - жанр в японската живопис и гравюра върху дърво. Особено разпространение получава през XVII - XIX век - епохата Едо. Най-известните майстори на жанра са Моронобу, Харунобу, Сяраку, Утамаро. 
image
 
Судзуки Харунобу (1725—1770 г), впечатлява с яркостта,   разкошните оттенъци и преходи на своите гравюри.

image
      Красавиците на Харунобу не приличат на облечените в пищни облекла дами от картините на старите майстори.  Неговите "брокатови картини" са населени от грациозни девойки с миниатюрни ръце и крака. Те шият, четат, свирят на сямисен и флейта, забавлявват се с малки котета,  пишат любовни писма…  
image
 
    Художникът обгражда света на своите героини с подвижните хартиени прегради, цъфнали или засипани със сняг градини,  паравани, изрисувани с цветя и птици, икебана и какемоно - разгъващи се картини за стена...

  image

Изисканите до безплътност красавици на друг художник - Торий Кийонага очаровали съвременниците.

  image

     По негово време скромните прически и добре подбраното облекло, разкриващо леко изящните глезени, които възпявал Хорунобу, вече излезли от мода.

  image
        Тории Кийонага (1752-1815) 
  image
     В японската гравюра са налага позната вече куклена красавица – с дълго многопластово кимоно, с набелено лице и алената точка на устата, с многоетажна прическа. 

  image 
Китагава Утамаро. Трите знаменити красавици

     И женските образи на Китагава Утамаро (1753-1803) пресъздават  образ на красавица с изящна стойка на главата върху издължената шия, идеален овал на лицето, тебеширено бяло лице, високи безупречни дъги на черните вежди и малка алена уста. Косите са прибрани в сложна прическа, придържана с множество костени  и дървени игли.

image     Утамаро произволно борави с анатомията - за да предаде по-голяма изразителност смалява ръцете и стъпалата на своите красавици, но това не им пречи  да бъдат възхитително живи.   image
    Героините на Утамаро са безкрайно емоционални. И това той го пресъздава чрез някой дребен детайл -  кичур коса, отделил се от съвършената прическа, едва полуотворената уста, жестовете  на ръцете, погледа.    image
    Утамаро предпочита портретните изображения на красавиците  ("окуби-е") – те му позволяват да съсредоточи вниманието върху лицата и ръцете, да предаде по-изразително техните емоционални състояния.
image


Днес носителки на класическата представа за женска красота в Япония са единствено гейшите.

image
















Но за тях следва друг разказ...




Гласувай:
11



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: krysy
Категория: Хоби
Прочетен: 2300356
Постинги: 210
Коментари: 695
Гласове: 5364
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031