Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.02.2013 21:49 - Фаюмските портрети
Автор: krysy Категория: Хоби   
Прочетен: 12465 Коментари: 7 Гласове:
18

Последна промяна: 08.02.2013 09:13

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

image image

   Фаюмските портрети са погребални портрети от периода I—III век. Наименованието си са получили от мястото на първата голяма находка във Фаюмския оазис,

image

открита през 1887 година от британска експедиция, ръководена от Фландърс Петри. Те са елемент от видоизменената под гръкоримско влияние местна погребална традиция: портретът заменя традиционната погребална маска на мумията. Намират се в колекциите на много музеи по света, в това число Британския музей, Лувъра и в Музея Метрополитън в Ню-Йорк.


image

Портрет на момче - енкаустика, ІІ половина на 2 век, Национален музей на Варшава 

     За първи път тези портрети били описани през 1615 година от италианския пътешественик Пиетро дела Вале по време на пътуването му до оазиса Сакара-Мемфис. Той донесъл два от тях в Европа, днес те са в колекцията на музея в Дрезден.  Въпреки постоянното нарастване на интереса към Древния Египет, погребалните портрети привлекли отново вниманието към себе си едва началото на XIX в.

image

   Към 1887  виенският търговец на антики Теодор Графт събрал голяма колекция от портрети. С тях той запознал известния немски египтолог и писател Георг Еберс, който веднага оценил историческата и художествената значимост на фаюмските портрети. После към колекцията на Т. Графт били добавени още 40 портрета, намерени през 1887—1888 година от Фландърс Петри.

image

Мумията и мумийният портрет на млад мъж, открит през 1911 година от Флиндърс Петри, днес експонат на Музея на изкуствата Метрополитън

image

  След публикацията на статия за колекцията през 1888 Фаюмският портрет влязъл в световната история на изкуството.
В някои градове на Западна Европа (Виена, Берлин, Париж и др.) били открити изложби и тогава портретите заинтересували и учените.
   В края на XIX в., благодарение на своята особена естетика, портретите станали популярни сред колекционерите в цяла Европа.

image

   Ранните фаюмски портрети са нарисувани с техника енкаустика (от гръцката дума ἐγκαίω — изгарям), много разпространена по това време.  
  Боите се нанасяли направо върху дървото, без грунт. Художниците използвали различни по големина четки и каустерии — нагрети метални пръчки с лопатчица в края.


image


 

  От втората половина на II век в портретите започва да преобладава восъчната темпера.  А късните портрети от III—IV век  са нарисувани само с темпера
Някои групи портрети са създадени в смесена техника - енкаустика и темпера. 

 

image

Портрет на младеж. II век. Златният венец е типичен за Гърция погребален атрибут. От колекцията на музея Пушкин в Москва

 
image

Портрет на Изидора - ок. 100-110 г. Музей Вила Гети, Лос Анжелис

   Покрай  чисто научните методи за датиране на портретите, за точното определяне на времето на тяхното създаване помогнали и ... прическите. Те отговаряли на модата на своето време и оказали неоценима помощ при датировката.
  Времето на управлението на всеки император се отбелязвало с нова мода в тази област.  Ако модата на мъжките прически никога не закъснявала, то моделите на едни или други дамски прически се задържали в провинциите доста по-дълго, отколкото в самия Рим. Това предположение на учените се оказало вярно и за  Фаюмския оазис.

image

   Фаюмските портрети, като правило се рисували върху дъска, но понякога археолозите попадали и на портрети, нарисувани на платно, залепено върху дъска. За целта най-често се използвала устойчива на гниене дървесина — дъб, липа, чинар, кедър, кипарис, смокиня, пиния.

image

 

 image

     Важна особеност на фаюмските портрети е и използването на  златен варак. На някои от портретите е позлатен целия фон, на други били добавени само венци и ленти на главата, понякога били подчертавани скъпоценностите и детайли от дрехата.

image

  Темперните портрети са изпълнени върху светъл или тъмен фон. Тяхната повърхност е матова за разлика от гланцовата повърхност на портретите,  нарисувани с техника енкаустика.

image

Детайл от мумия от колекцията на Музея Метрополитен.

    Фонът на фаюмските портрети почти винаги е еднотонен — от различни оттенъци на кафявото и сивото до стоманено сиво. 
  
image

Портрет на младо момиче. Лувър.

   Голямата част от портретуваните са на средна възраст, но има портрети и на деца; изобразени са представители на всякакви раси и етноси, населявали Египет в този период — римляни, гърци, египтяни, евреи, негри. По богатите накити (огърлици и обеци при жените, лаврови венци при мъжете) се съди, че мумийни портрети са можели да си позволят само представителите на висшата административна, търговска и военна прослойка на Египет, т.е. гръко-римски заселници и богати египтяни. В подкрепа на това заключение от открити папируси става ясно, че разходите по едно мумифициране понякога възлизали на над 600 драхми, което надвишавало средния годишен доход на обикновен селски труженик.
 Към част от откритите портрети има прикрепени дървени табелки с името, рождената дата и възрастта на покойника; в редки случаи — и професията. Известни са около 20 имена на портретувани покойници, написани на гръцки езиктакива като Artemidorus, Demetrius, Titus и т. н.

image

    Хората на портретите сякаш са в отвъдното. Лицата им са строги, погледът на огромните очи е устремен някъде далеч и минава покрай зрителя, съзирайки неща, недостъпни за живите.
  Този принцип бил използван и развит до край във византийския иконописен канон. От IV век в Египет се налага  христианството, и традицията на балсамирането остава в миналото, с нея изчезва и фаюмският портрет. Създаден преди много векове той ни представя "живия" облик на хора, в чийто лице през епохата на романтичното възприемане на римско-египетското изкуство, виждали лицата на потомци на  Птолемеите.

image

   Фаюмските портрети са най-добре запазените образци на античната живопис.  
   След завладяването на Египет от Александър Македонски времето на управлението на фараоните  завършило. В периода на управлението на династията на Птолемеите — наследници на империята на Александър, настъпили значителни промени в искуството и архитектурата. Погребалният портрет е уникална художествена форма на своето време - елинистическата епоха.

image

image

image







Гласувай:
18



Следващ постинг
Предишен постинг

1. ivoki - ПРЕКРАСНА ПУБЛИКАЦИЯ !!! МНОГО ТИ ...
07.02.2013 22:16
ПРЕКРАСНА ПУБЛИКАЦИЯ !!! МНОГО ТИ БЛАГОДАРЯ ! БЕЗЦЕННА ИНФОРМАЦИЯ !!
цитирай
2. pvdaskalov - ???
07.02.2013 23:27
Тъй като в постинга се споменава за значителен брой портрети в строго определен ареал, правени ли са от изкуствоведите опити да бъдат установени имената на техните автори (художници), разграничават ли се отделни школи? Зная, че това е твърде конкретен въпрос, но на Вас ще Ви бъде по-лесно да отговорите, отколкото сам да тръгна да търся източници. Ако Ви затруднявам, простете. Трудът Ви наистина има характер на статия и ако сведенията бъдат представени в хронологичен ред, тя може да бъде публикувана в някое луксозно списание или вестник, но с добър печат. След като познавам вече и постинга за венецианските маски, разбирам, че наистина се отнасяте професионално към избраните от Вас колекции. С пожелание за нови успехи... П. В.
цитирай
3. krysy - За автороството на портретите
08.02.2013 09:03
pvdaskalov написа:
Тъй като в постинга се споменава за значителен брой портрети в строго определен ареал, правени ли са от изкуствоведите опити да бъдат установени имената на техните автори (художници), разграничават ли се отделни школи? Зная, че това е твърде конкретен въпрос, но на Вас ще Ви бъде по-лесно да отговорите, отколкото сам да тръгна да търся източници. Ако Ви затруднявам, простете. Трудът Ви наистина има характер на статия и ако сведенията бъдат представени в хронологичен ред, тя може да бъде публикувана в някое луксозно списание или вестник, но с добър печат. След като познавам вече и постинга за венецианските маски, разбирам, че наистина се отнасяте професионално към избраните от Вас колекции. С пожелание за нови успехи... П. В.


За съжаление художниците си остават анонимни. Не са открити никакви данни към настоящия момент. Що се отнася до школите, ще ви разочаровам, но и за такива не се споменава. Единственото, което прави впечатление са двете различни техники, които се използват при създаваенто на портретите. И още, с течение на времето образите евоюлират - портретите от по-късно време придобиват съвсем други черти. Изображението става по-схематично, при създаването на образа започват да преобладават аскетизма и простотата. Колоритът става по-беден, еднотонен. Това свидетелства за изменения във възприемането на света и представата за смъртта – духовното начало започва да преобладава над телесното.
Благодаря за хубавите думи.

цитирай
4. mmmmmmmmm - Много интересен
08.02.2013 10:49
пост!
При теб винаги е интересно!:)
Благодаря!:)))
цитирай
5. hinki - Благодаря!!!
09.02.2013 01:19
Страхотен пост.
цитирай
6. tota - Каква изразност на очите?
12.02.2013 17:55
Сякаш те гледат от портретите живи хора...

Какъв талант прозира?

Поздрави!
цитирай
7. kostadin - Повече от поздравление заслужаваш ...
12.02.2013 18:14
Повече от поздравление заслужаваш за подборката и поясненията
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krysy
Категория: Хоби
Прочетен: 2299656
Постинги: 210
Коментари: 695
Гласове: 5363
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031