Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.04.2012 13:09 - КРАСАВИЦИТЕ НА ДРЕВНОСТТА. ТРЕТА ЧАСТ
Автор: krysy Категория: Хоби   
Прочетен: 6707 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 27.04.2012 21:14

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

III. ДРЕВНИТЕ ОСТРОВИТЯНКИ -

ЖИЗНЕРАДОСТНАТА  КРАСОТА.

image

Остров Крит е център на най-древната европейска и една от най-интересните цивилизации от далечното минало.Тя е открита едва през 1900 година от учения и археолога Артър Джон Еванс (1851–1941), който започва разкопки на острова, повярвал в древногръцките митове и Омировата „Одисея”, тъй както на времето Шлиман използвал като пътеводител „Илидата”за да разкрие древната Троя. В резултат била открита абсолютно неизвестната дотогава,  но както се оказало по-късно една от великите древни цивилизации, съществувала между първобитната епоха и античността, която Еванс нарекъл Минойска в чест на легендарния цар Минос, владетеля на Лабиринта.

image

Преди векове островът бил център на  могъща морска държава. Изпреварвайки другите народи в корабостроенето и навигационното изкуство, минойците създали могъщ флот, който господствал в цялото Средиземноморие. Липсата на външни врагове, мирът и благополучието, които царели в обществото, не предвещавали приближаващия катаклизъм. Но мощното изригване на вулкана на остров Тера (Санторини)  през 1470 год.пр.н.е., на  70 мили  северно от Крит, се оказало пагубно. Изригването било съпроводено с мощно земетресение и цунами. Макар пораженията да били катастрофални, минойската цивилизация не  загинала, но силите на обществото били изтощени и тя не могла да възвърне предишния си блясък.

image

Около 1400 г. пр.н.е. ахейците от континентална Гърция нахлули в Крит. Минотавърът и Лабиринтът загинали, но това не обозначавало гибелта на минойската култура. Новите владетели на острова — ахейците — се оказали талантливи ученици. Те били повлияни от  жизнелюбието на минойците, техния култ към красотата, любовта  към празничните шествия и спортните състезания. Върху руините на минойската цивилизация разцъфтяла културата на древна Елада.

image

Минойската цивилизация заема особено място сред останалите древни цивилизации. В нейното изкуство липсват сцени на насилие, болка и смърт. Минойският свят е източник само на красота и радост. Чистите цветове на фреските се съчетават с изяществото на линиите. Спиралите на вълните, полюшващи се лилии,  летящи делфини, неизменните раковини и октоподи, изящни жени и юноши — един вечен празник на живота.

image
«Дамите в синьо». Фреска от двореца в Кносос (реставрирана). Средата на II  хил. пр.н.е. Музей, Хераклейон.

Още Артър Еванс, първооткривателя на дворците на остров Крит изказва мнение, че жените заемали особено, привилегировано положение в минойското общество. На тази мисъл го навеждат поразяващите със своята експресивност изображения на така наречените придворни дами на миниатюрните фрески от дворецав Кносос. В повечето случаи в различните сцени жените са разположени в центъра, заемат почетните места, докато мъжете учтиво спазвайки дистанция, са някъде встрани.

image

Одухотворено лице,чипо носле, вишневи устни, игрива къдрица върху челото. Излъчване на кокетка. Затова когато Еванс видял този фрагмент от стенописа я нарекъл "Парижанката". С това име остава и в историята на изкуството.


image  image

В древната култура на Крит жената е била централна фигура. За разлика от елегантната величествена египтянка, критянката била ярка и разкрепостена Тя всячески се стараела да подчертае своите прелести. Фреските и статуетките изобразяват женска фигура с тънка талия и висока гръд, откровено показваща се навън. Изхождайки от това, се предполага, че  именно на Крит за първи път бил използван корсетът. Бедрата се подчертавали от  широка пола, която напълно скривала краката. Лицата са  гримирани и носят белег на кокетство.
                                                                                                

imageДамата с броеницата – фреска от Тера

 

Вероятно жената в минойското общество се ползвала с особена почит и уважение, заради връзката и със сакралната сфера на битието и изпълняваща функциите на посредник  между света на хората и света на боговете. Понтеонът им бил почти изцяло от женски божества и само жените можели да бъдат избирани за жрици, поради което те се ползвали със силно влияние и могъщество далеч извън сферата на култовите практики.


Жрицата с придружителите       image
– част от фреска, 1550 пр. Хр.

 


 

 

image
 Статуетки на Богинята със змиите от 1600 г.пр.н.е., Кносос, Крит

 

      

image Жрица. Фреска от Кносоския дворец,

image
 
Ритуален танц на жрици.

Кокетни, изискани, елегантни, в някои случаи властни, но винаги жизнерадостни и жизнеутврждаващи. Такива застават пред погледа ни древните островитянки.
За съжаление историята не ни е оставила нито едно име на жена, която да бъде конкретно въплъщение на всички тези достойнства и тази красота остава някак анонимна.
С изключение на митологията -критянката
Ариадна.

image
 Съвременна скулптура на Ариадна, Хорта парк (Барселона)

Следва продължение.


Източници

http://pryahi.indeep.ru/history/andreev_01.html















Гласувай:
4
0


Вълнообразно


1. malchaniaotnadejda7 - :) Прекрасно е.
27.04.2012 00:05
Благодаря ти Krysy!:)
цитирай
2. krysy - Благодаря ти, Надежда!
27.04.2012 08:05
malchaniaotnadejda7 написа:
Благодаря ти Krysy!:)

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krysy
Категория: Хоби
Прочетен: 1623876
Постинги: 210
Коментари: 691
Гласове: 3340
Архив
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930