Постинг
18.07.2012 12:19 -
Лоурънс Алма -Тадема - илюстраторът на историята
Автор: krysy
Категория: Хоби
Прочетен: 5602 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 18.07.2012 12:23
Прочетен: 5602 Коментари: 0 Гласове:
6
Последна промяна: 18.07.2012 12:23
Сър Лоурънс Алма-Тадема (Lawrence Alma-Tadema) е един от най-известните художници на XIX век, най-популярния британски викториански художник, рисувал картини с исторически и митологични сюжети. Той се прочул със своите описания на разкоша и упадъка на Римската империя. Картините му пресъздават точно детайлите на изминалата епоха. Това му донесло голяма популярност във Великобритания, за което свидетелства фактът, че му е присвоено и рицарско звание.
Алма-Тадема се родил на 8 януари 1836 в градчето Дронрейп, Фризланд в Холандия. Учил се на изкуство при холандските майстори Ежид Шарл Гюстав Ваперс и Ян Август Хендрик Лейс. Отначало, както и Лейс рисувал картини на средновековна тематика. Първият му успех е картината "Обучението на децата на Хлодвиг" (1861), след което създава поредици картини с исторически сюжети.
Обучението на децата на Хлодвиг, 1861
Но след пътуването си до Италия през 60-те години на XIX век, художникът бил толкова впечатлен и повлиян от видяното, че това преобърнало целия му живот. По време на пътешествието си Алма-Тадема се запознал с руините на древните римски градове - Помпей и Херкулан. Очарован от красотата на древноримската цивилизация, и особено от детайлите на всекидневния живот, той се захванал със задълбочено изучаване на древния Рим.
Римската (и в по-малка степен древногръцката) археология, живопис и култура станали за Алма-Тадема страстно увлечение, продължило през целия му живот. За правдивостта и убедителността на своите картини Алма-Тадема е задължен преди всичко на своите задълбочени познания по археология.
Алма-Тадема проучил руините на храмовете, запознал се подробно със задълженията на жреците, с хода на древните ритуални церемонии, реда при жертвоприношенията и празничните шествия. Когато Алма-Тадема през 70-те години на XIX века се заселил в Англия, неговият живописен стил вече бил формиран и познавачите с възторг посрещали новите работи на талантливия художник. В екзотичния дом на художника в Лондон можело да се видят в действителност всички онези знаменити басейни с мраморни пейки и колони, антични съдове и одеяния, познати от картините му. Изобразявайки баните, амфитеатрите, атриумите на домовете, той рисувал от натура, което действително се намирало в неговия собствен "древноримски" дом.
"Сафо и Алкей" 1881
"Намирането на Мойсей" 1904, Частна колекция
"Жените на Амфиса" 1887, Частна колекция
"Фауст и Маргарита" 1857, Частна колекция
"Антоний и Клеопатра" 1883
"В атриума на банята" 1881, Галерея на лейди Левер, Лондон
"Римски меценат" 1868, Йелски университет, Кънектикът
Безгрижната красота на такива картини, като "Изгодна позиция" ("Coign of Vantage") и "Сребърните любимки" ("Silver Favourites") създават у зрителя неповторима атмосфера на незримото присътствие. Започвайки от ранния, така наречения "Помпейски период" и завършвайки с късните по-сантиментални работи, Алма-Тадема ни е оставил в наследство прекрасни, запаметяващи се картини.
Лоурънс Алма-Тадема умрял на 28 юни 1912 във Висбаден, в Германия.
"Сребърните любимки" 1903
"Колизеят" 1896
"Посвещаване на Бакхус" 1889
"Любимото занимание" 1909
"Термите на Каракала" 1899
"Пандора" 1881
"Олеандърът" 1882
"Моделът на скулптора" 1877
" Между надеждата и страха" 1876
"Под лазурното йонийско небе" 1903
"Поднасяне на Тарквиний"
"Архитектурата в Древния Рим" 1877
"Скулпторите в Древен Рим" 1877
"Фидий показва фризовете на Партенона на приятелите си" 1868
"Вход в римския театър" 1866
"Галерея за скулптура" 1867
"Галерея за живопис" 1874
"Гало-романски жени" 1865
"Елинка" 1869
"Хanthe and Рhaon" 1883
"Времето на Венера и Вакх" 1882
"Провъзгласяването на Клавдий за император " 1867
"Иосиф проверява запасите от зърно на фараона" 1874
"Игра на египетски шах " 1879
Една египетска вдовица по времето на Диоклециан.1872
Естетезираната античност върху картините на Алма-Тадема често е украсена с рози.
" Ти си розата на всички рози " ("Rose of all roses" ) 1883
" Обещание на пролетта" 1890
"Неволна съперница" 1893
"Земен рай"
"Розите на Хелиогабал" 1888
Сюжетът на картината е древноримски. В Рим розата и култът към нея, претърпели метаморфоза, след пренасянето им от древна Гърция. Във времето на упадъка на Рим розата станала цвете на пиянските оргии, израз на низки страсти. Тогава с нея вече не украсявали статуите на Венера-Урания — богинята на честния брак и благославяща децата, а позорната Венера-Пандемос — богинята на чувствената любов. Розите се разхищавали в огромно количество при всички пиршества на римляните, тъй като не само всеки гост е трябвало непременно да бъде увенчан с розов венец, но с рози били накичени и всички прислужващи роби, всички съдове и чаши, с тях били обсипвани масите, а понякога дори и пода.
Но император Хелиогабал надминал всички със своето безобразно унищожаване на розите. На едно от неговите пиршества, както разказват, знатните гости били затрупани с такова голямо количество падащи от тавана розови цветчета, че някои от тях, за голямо негово удоволствие, се задушили под тях.
При Тадема липсва ужаса от смъртта, смъртта не е очевидна, затова цялото основно поле на картината е засипано с бяло-розови цветчета, през които ние виждаме античната архитектура, античните фигури, като оживели статуи. Основната тоналност на картината е розова (цветът на розите) и златист (на завесата).
"Каракала" 1902
"Привърженици на Каракала и Гета" 1909
"Вакханалия" 1871
"Във времената на Константин" 1878
"Рисуване върху ваза" 1871
"Четене на Омир" 1885
Няма коментари